Opis dojazdu i wejścia na najwyższy szczyt Polski Rysy. Rysy maja 2505 metrów wysokości. Szczyt składa się z trzech wierzchołków.

Polska – Rysy

polska

OPIS (Wikipedia):

Rysy (słow. Rysy, niem. Meeraugspitze, węg. Tengerszem-csúcs) – góra położona na granicy polsko-słowackiej, w Tatrach Wysokich (jednej z części Tatr). Ma trzy wierzchołki, z których najwyższy jest środkowy (2503 m n.p.m.), znajdujący się w całości na terytorium Słowacji. Wierzchołek północny, przez który biegnie granica, stanowi najwyżej położony punkt Polski (2499 m n.p.m.).

Numer szczytu w/g wysokości korony europy: 17

Udokumentowana data wejścia: 22.05.2016 roku

Opis wejścia na szczyt:

Na szczyt wystartowaliśmy z parkingu Palenicy Białczańskiej (wysokość n.p.m. 990 m). Duży parking, z którego „startuje” wiele osób w Tatry. Po zostawieniu samochodu na parkingu idziemy asfaltową drogą. Po około 30 minutach dochodzimy do Wodogrzmotów Mickiewicza. Kierując się dalej drogą asfaltową (korzystając ze skrótów) dochodzimy do Morskiego Oka (wysokość n.p.m. 1395 m). Czas szlakowy całości drogi wynosi około 2 h.

Z Morskiego Oka kierujemy się dalej czerwonym szlakiem do Czarnego Stawu, czas szlakowy 45 minut. Idąc na Czarny Staw pod Rysami (wysokość n.p.m. 1580 m) mijamy wodospad Czarnostawiańską Siklawę. Obchodzimy z lewej strony Czarny Staw i zaczynamy podchodzić w górę w kierunku Buli pod Rysami (wysokość n.p.m. 2054 m). W terminie, w którym wchodziliśmy na szczyt (koniec maja) nie idziemy wariantem szlakowym (czerwonym) z powodu dużej ilości śniegu. Podążając rynną kierujemy się ku górze. Przy samej Przełączce kierujemy się w prawo i przy użyciu łańcuchów dostajemy się na szczyt (wysokość n.p.m. 2499 m) . Czas szlakowy 3,2 h – Czarny Staw – Rysy.

Napotkane trudności:

Spora ilość śniegu, który w godzinach południowych jest dość mocno niestabilny (miękki). Dodatkowo w trakcie całego podejścia po prawej stronie wodospadów spływa śnieg i błoto.

Wymagany sprzęt:

• raki
  • czekan

Koszty zdobycia szczytu:

• 20,00 zł – koszt parkingu w Palenicy Białczańskiej (przy własnym samochodzie)
  • 5,00 zł – bilet do TPN normalny (ulgowy połowa ceny)
  • koszty dojazdu

Galeria wejścia:

w drodze na morskie oko

czarny staw

droga na rysy z czarnego stawu

morskie oko, panorama

panorama z przełączki, strona słowacka

panorama z przełączki, strona polska

szczyt rysy 2499 m n.p.m.