Opis dojazdu i wejścia na najwyższy szczyt Turcji – Mahya Dagi. Mahya Dagi ma 1031 metrów wysokości i jest najwyższym szczytem europejskiej części Turcji. Na szczycie znajduje się baza wojskowa.

Turcja – Mahya Dagi

OPIS (Wikipedia):

Mahya Dağı (bułg. (Голяма) Махиада – (Goljama) Machiada) – najwyższy szczyt gór Strandża (tur. Yıldız Dağları). Wysokość – 1031 m n.p.m. Znajduje się w południowym paśmie tych gór, na terytorium Turcji, w ilu Kirklareli. Na wierzchołku baza wojskowa.


Numer szczytu w/g wysokości korony europy: 31


Udokumentowana data wejścia: 20.11.2017 roku


Opis dojazdu oraz wejścia na szczyt:

Każdy kto choć prze chwilę uważał na lekcjach geografii wie, że Turcja znajduje się na dwóch kontynentach. 97% terenu tego państwa znajduje się na kontynencie azjatyckim, a tylko 3% (lub aż) na kontynencie europejskim. Miastem łączącym te kontynenty (jedyne takie miasto na świecie) jest Stambuł. Stambuł położony jest nad cieśniną Bosfor. Mosty Stambułu łączące te dwa brzegi łączą także te dwa kontynenty. Zdobywając Koronę Europy zajmujemy się częścią europejską. Tymi 3%. Na tej europejskiej części znajduje się właśnie Mahya Dagi. Szczyt jak szczyt. Nie za duży, nie za trudny. Jedynym takim drobnym problemem jest fakt, iż na jego szczycie znajduje się turecka baza wojskowa.

radar na Mahya Dagi, źródło: http://www.peakbagger.com

radar na Mahya Dagi, źródło: http://www.peakbagger.com

Do Turcji (Stambułu) przylatujemy z Kazachstanu. W Kazachstanie dzień wcześniej zdobyliśmy najwyższy punkt części europejskiej. Turcja jest drugim punktem naszego tripu. W Stambule rano wypożyczamy samochód by przedostać się z miasta pod górę. Stambuł jest olbrzymim miastem. Ta prawie 14 mln aglomeracja nie jest idealnym miejscem na prowadzenie samochodu. Jeżdżąc po Stambule czujemy się jak mrówka w mrowisku. Ciasno, gwarnie i konfliktowo. Dodatkowo od rana pada, jest pochmurnie i burzowo.

Czas podróży między Stambułem a naszym celem wynosi około 4h. Dystans to około 200 km. Sam szczyt nie ma znakowanego szlaku. Należy dojechać do miejscowości Yenice, minąć ją i skierować się w stronę Balaban.

miejsce startu na Mahya Dagi

miejsce startu na Mahya Dagi

miejsce startu na szczyt, brukowana wojskowa droga

miejsce startu na szczyt, brukowana wojskowa droga

miejsce startu na szczyt, parking po przeciwnej stronie wjazdu

miejsce startu na szczyt, parking po przeciwnej stronie wjazdu

Bardziej „ambitni zawodnicy” mogą zostawić samochód na polanie ze zdjęcia i dalej iść na własnych nogach. Można także spróbować podjechać samochodem wyżej. Po wjeździe na brukowaną drogę po lewej stronie stoi tablica o terenie wojskowym. Tablica informują o zakazie wstępu. Wchodzimy na własne ryzyko.

Nasza trójka próbuje podjechać wyżej. Cała droga wyłożona jest kostką brukową. Długość drogi wynosi parę kilometrów. Jedziemy powoli, gdyż nasze auto posiada letnie opony. Na tej wysokości pojawił się śnieg, więc auto się ślizga. Autem oczywiście nie docieramy na szczyt, pozostawiamy go około 3km poniżej szczytu. Dalej idziemy na własnych nogach. Staramy się iść tak by być widocznym. Mimo coraz większej mgły kierujemy się do celu.

wybrukowana droga na Mahya Dagi

wybrukowana droga na Mahya Dagi

Po około 40 minutach dochodzimy do szczytu. Mgła jest tak duża, iż widoczność praktycznie jest zerowa. Około 20 minut kręcimy się przy ogrodzeniu na szczycie. Wykonujemy kilka zdjęć „mgły”. Szczyt uznajemy za zdobyty.

tablice informujące o terenie wojskowym

tablice informujące o terenie wojskowym

tablice informujące o terenie wojskowym

tablice informujące o terenie wojskowym

zamglony szczyt Mahya Dagi 1031 m n.p.m.

zamglony szczyt Mahya Dagi 1031 m n.p.m.

Turcja, Mahya Dagi: Michał - 14 szczyt KE, Maciek - 41 szczyt KE, Dawid - 31 szczyt KE

Turcja, Mahya Dagi: Michał – 14 szczyt KE, Maciek – 41 szczyt KE, Dawid – 31 szczyt KE


Napotkane trudności:

  • na najwyższym szczycie europejskiej części Turcji znajduje się baza wojskowa

Wymagany sprzęt:

  • brak

Koszty zdobycia szczytu:

  • wyjazd realizujemy wraz z wyjazdem do Kazachstanu, koszty dotarcia do Aktobe (my dolecieliśmy samolotem z Warszawy praz Moskwę) i późniejsze dotarcie liniami SAS do Stambułu (przez Aktau) wyniósł około 2000 tysięcy złotych
  • koszty wynajęcia auta w Stambule

Video wejścia:


Dane wejściowe:

(odcinek od pozostawionego samochodu do szczytu)

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Translate »
Page generated in 0,969 seconds. Stats plugin by www.blog.ca
napisz ...