Opis dojazdu i wejścia na najwyższy szczyt Liechtensteinu – Grauspitz. Grauspitz ma 2599 metrów wysokości i jest najwyższym szczytem Liechtensteinu. Na szczyt nie prowadzi szlak.

Liechtenstein – Grauspitz

OPIS (Wikipedia):

Grauspitz (niem. szary szczyt) – najwyższy szczyt Liechtensteinu, położony na granicy ze Szwajcarią, na niektórych mapach oznaczany jako „Vorder Grauspitz”.

Numer szczytu w/g wysokości korony europy: 14

Udokumentowana data wejścia: 27.08.2017 roku

Opis dojazdu oraz wejścia na szczyt:

Podejmując próbę zdobycia najwyższej góry w Liechtenstein Grauspitz o wysokości 2599 metrów nie spodziewaliśmy się że okolica w której owa góra się znajduje będzie taka pusta. W przeciwieństwie do najwyższego szczytu w Niemczech – Zugspitze, który zdobywaliśmy dzień wcześniej spotkaliśmy dosłownie 6 osób z tego tylko my oraz jeden biegacz górski podjęli ową próbę ataku.

Grauspitz - 2599 m n.p.m.

Grauspitz – 2599 m n.p.m.

Po wczorajszej pozytywnej akcji w Niemczech nasze „parcie na górę” stało się bardzo silne. W bardzo dobrych nastrojach i w dobrej formie fizycznej o godzinie 8.00 meldujemy się pod stacją kolejki w Szwajcarii. Atak na szczyt wykonujemy od strony Szwajcarii gdyż jesteśmy mocno ograniczeni czasem, a pogoda która wczoraj była rewelacyjna dzisiaj płata figle. Korzystanie z kolejki dla nas jest zasadne gdyż górę chcemy zrobić w ciągu jednego dnia, a szlak który prowadzi do celu (górnej stacji) kolejki jest pod nią samą. Trasa nie jest zbyt ciekawa więc nie żałujemy decyzji. Dodatkowo kolejka ma bardzo ciekawy urok. Wagoniki to malutkie czteroosobowe gondole. By skorzystać z kolejki należy zarezerwować miejsce telefonicznie. Umawiamy się na konkretną godzinę. Miejsca są prawie numerowane. Taki Szwajcarski porządek. Telefon odnośnie rezerwacji: 081-3224764 , adres strony: http://www.aelplibahn.ch/.

dolna stacja kolejki która wwozi na około 1800 m n.p.m.

parking pod kolejką w Malans

widok z wagonika kolejki na miejscowość Jenins

Podróż kolejką trwa parę minut. Górna stacja kolejki połączona jest z małą restauracją, która obsługiwana jest przez przemiłą męską grupę kelnerów. Po wypakowaniu się z wagonika udajemy się jedyną możliwą drogą która prowadzi w stronę pasma górskiego. Z racji, iż Grauspitz ne ma wytyczonego szlaku udajemy się na azymut samej góry. Pierwsze kilometry drogi to bardzo uroczę alpejskie klimaty. Wokoło tylko zielone łąki, kwiaty i krowy. Krowy pasą się na ogrodzonych polach, a ich dzwonki uwieszone na szyjach dudnią prześliczne wykwintne rytmy. Po drodze mijamy kilka wiejskich zabudowań. Są to szwajcarskie domy letniskowe oraz małe budynki gospodarcze. Po około 45 minutach dochodzimy na wysokość 2000 m n.p.m. Tutaj znajduje się ławeczka widokowa na której chwilę odpoczywamy.

ławeczka widokowa, a na niej: Michał, Dawid, Justyna i Dominika

Kolejne kilometry drogi to bardzo przyjemny treking między strumykami, zielonymi łąkami i kolejnymi wzniesieniami. Na wysokości wzniesienia Gleggkamm odbijamy w lewo. Schodzimy z szutrowej drogi na małą wydeptaną ścieżkę. Tutaj pokonujemy długi trawers i wychodzimy na małą polanę która zaopatrzona jest w przepiękny górski strumyk. Idąc wzdłuż strumyka dochodzimy do kolejnego odcinka szutrowej drogi. Na drodze tej znajdują się dwa duże tunele. Tunele te w powrotnej drodze ratują nas przed deszczem.

długi trawers, w tle wzniesienie Gleggkamm

zabudowania w dole doliny, widok z trawersu góry Gleggkamm

polana w drodze na szczyt Grauspitz

przepięknie alpejskie kolorowe rośliny

Po wyjściu z wydrążonych tunelów schodzimy całkowicie z drogi kierując się w lewo. Tutaj zaczynamy szybko zyskiwać wysokość. Wchodzimy na pierwsze wzniesienie. Wejście to powolne małe trawersowanie po alpejskich trawach. Musimy dotrzeć na grań, która zaprowadzi nas na szczyt. (Po zdobyciu szczytu wracaliśmy inną drogą, która w większości zbudowana była z piargów. Jeżeli ktoś będzie chciał zdobyć ten szczyt to sugeruję powrót tą samą drogą). Dotarcie na grań (po wyjściu z tunelów) zajmuje nam około jedną godzinę. Przewyższenie które pokonaliśmy wynosi około 400 metrów. Widoki które i tak są przepiękne stają się wręcz cudowne. Przejrzystość powietrza jest bardzo wysoka.
widok ze wzniesienia prowadzącego na grań, w dole droga skręcająca w prawo do opisywanych tuneli

agresywne pokonywanie wysokości na grań

Po dotarciu na grań widzimy nas cel – Grauspitz. Droga to przepiękna skalna ścieżka. Od prawej strony widzimy Hinter Grauspitz, który rozpoczyna rozdzielenie strony Szwajcarskiej od strony Liechtensteinu. Dojście do Hinter Grauspitz to dość prosty teren płytowy. Należy jednak szczególnie uważać przy opadach (ślisko). Dla osób które czują się nie pewnie można użyć liny i iść na tkz. „lotnej”. Linę tą można też wykorzystać przy samym ataku na szczyt. Dojście na Hinter Grauspitz zajmuje około 50 minut. Zyskujemy kolejne 150 metrów przewyższenia. Tutaj spotykamy też biegacza który także zdobywa szczyt.
poniżej Hinter Grauspitz znajduje się figura Madonny

Ostatni odcinek między  Hinter Grauspitz a Grauspitz to typowy odcinek graniowy (troszeczkę trudniejszy niż odcinek między wejściem na grań, a Hinter Grauspitz). Pierwsze zejście z Hinter Grauspitz należy do najtrudniejszych jego elementów i jest kluczem do osiągnięcia szczytu. Należy szukać stopni na stopy. Dalsza droga to operowanie rękoma (chwytamy skały) i praca nogami (szukamy stabilnych stopni). Dojście do szczytu zajmuje około 25 minut. Jest bardzo ekscytujące i przyjemne. Dodatkowy fakt, że jesteśmy sami podnosi walor zdobycia szczytu.

końcowa grań na Grauspitz w tle Justyna żądna szczytu

końcowa grań na Grauspitz w tle Hinter Grauspitz (widok ze szczytu)

Szczyt osiągamy przed godziną 13.00. Pogoda idealna, chociaż nad samym Liechtensteinem kłębią się burzowe chmury. Szczyt osiągają: Justyna, Dominika i ja (Dawid). Duma i radość bezcenna. W książce szczytowej odczytujemy iż tego dnia tylko my i wspomniany biegacz zdobyli szczyt. Ze szczytu rozciąga się przepiękna panorama na okoliczne góry i całe państwo Liechtenstein.
Radom na najwyższym szczycie Liechtensteinu - Grauspitz 2599 m n.p.m.

Radom na najwyższym szczycie Liechtensteinu – Grauspitz 2599 m n.p.m.

restauracja teatralna na najwyższym szczycie Liechtensteinu - Grauspitz 2599 m n.p.m.

restauracja teatralna na najwyższym szczycie Liechtensteinu – Grauspitz 2599 m n.p.m.

najwyższy szczyt Liechtensteinu - Grauspitz 2599 m n.p.m.

najwyższy szczyt Liechtensteinu – Grauspitz 2599 m n.p.m.

Justyna i Dominika - najwyższy szczyt Liechtensteinu - Grauspitz 2599 m n.p.m.

Justyna i Dominika – najwyższy szczyt Liechtensteinu – Grauspitz 2599 m n.p.m.

Dawid Penkalla - najwyższy szczyt Liechtensteinu - Grauspitz 2599 m n.p.m.

Dawid Penkalla – najwyższy szczyt Liechtensteinu – Grauspitz 2599 m n.p.m.

widok na grań za Grauspitz, w tle Falknis

Po sesji foto na szczycie zaczynamy schodzić w dół. Grań pokonujemy szybko i sprawnie, a ostatnie jej elementy pokonujemy już w delikatnym deszczu. Jako drogę zejściową pod namową napotkanych wcześniej turystów wybieramy tą która prowadzi w przeciwną stronę niż tą którą wchodziliśmy. Droga dość ładna, ale późniejsze piargi stają się niezłą szkołą „ślizgu”. Zejście do doliny i dotarcie do tunelu zajmuje nam około 2 godzin. Do tunelu docieramy lekko mokrzy.

Przy zejściu znaleźliśmy kilka bomb do wywoływania lawin. Oczywiście były już zużyte i wykorzystane. Całkowita droga ze szczytu do górnej stacji kolejki wyniosła prawie 4 godziny. Zejście zamknęło się w długości prawie 11,5 kilometra. Dla porównania wejście pierwszym wariantem wyniosło niecałe 11 kilometrów. Całkowity czas wejścia i zejścia (bez postojów) wyniósł około 8,5 godziny. Biorąc pod uwagę chęć bezpiecznego wejścia na szczyt oraz chęć korzystania z kolejki sugeruje wybrać ostatni możliwy kurs (godzina 18.00).
piargi zejściowe

zużyte bomby do wywoływania lawin

Napotkane trudności:

• brak wytyczonego szlaku na szczyt od strony Szwajcarii
  • spory odcinek graniowy (dla osób niepewnych sugerowana lina i pokonanie drogi na lotnej)
  • mało osób spotkanych w trakcie ataku, pilnujemy się by nie popełnić błędu (możliwy problem z pomocą)

Wymagany sprzęt:

• wygodne buty dobrze trzymające się kamieni (nie ślizgające się)
  • ubranie przeciwdeszczowe, cieplejsze ubranie w trakcie przejścia graniowego
  • krem 50 na twarz i 25 na ręce (wiatr opala)
  • chusta na głowę
  • okulary przeciwsłoneczne
  • woda + jedzenie szturmowe
  • kask, uprząż, ewentualnie lina

Koszty zdobycia szczytu:

• koszty dojazdu / paliwa (my dojechaliśmy samochodem z Niemiec (poprzedniego dnia atakowaliśmy Zugspitze)
  • koszty noclegu na kempingu w Waldcamping Feldkirch. Nocowaliśmy dwie noce – 15 euro (około 65 zł) za samochód + namiot (za noc)
  • koszt kolejki – wjazd i zjazd dla czterech osób wyniósł 65 euro (około 280 zł). Należy pamiętać o rezerwacji

Video wejścia:

Dane wejściowe:

mapa terenu Grauspitz

mapa dojazdu do kolejki gondolowej

graficzny ślad przebytej drogi między górną stacją kolejki a Grauspitz

graficzny ślad przebytej drogi między Grauspitz a górną stacją kolejki

wzrost wysokości między górną stacją kolejki a Grauspitz

spadek wysokości między Grauspitz a górną stacją kolejki

Może Ci się również spodoba

1 Odpowiedź

1. 15 października 2017

[…] Michał robi Koronę Europy dla swojej Gminy Koszęcin. Z Michałem walczyliśmy razem w Niemczech, Liechtensteinie. Powalczymy jeszcze nie raz. Dlaczego … bo wiem, że wspólnie osiągnąć możemy […]